Salget af energidrikke er eksploderet: Nu trender PRIME på TikTok, men det kan blive en farlig vane for børn og unge 

Danskerne drikker energidrikke som aldrig før, og særligt børn og unge har stor interesse for de koffeinholdige flasker. Nu trender PRIME på TikTok, og det kan have sundhedsskadelige konsekvenser for de børn og unge, som bliver revet med.  

PRIME Energy fås i mange forskellige smagsvarianter. Foto: drinkprime.com

Skrevet af Clara Bertram Hansen og Ida Rasztar 

Farvestrålende flasker flankeret af en høj og hurtig musik er overalt på TikTok. De to youtubere Logan Paul og KSI har udviklet en ny energidrik: PRIME Energy. Der er skruet op for tempoet, og efter en tår af PRIME springer youtuberne i faldskærm, wrestler og kører i store biler. 

Pludselig vil alle have fat i PRIME – også i Danmark. Men PRIME er ikke lovlige at sælge i Danmark. De er ikke godkendt af Fødevarestyrelsen, og hos dem ringer alarmklokkerne. PRIME, der kan være sundhedsskadelig for børn, er nemlig i høj kurs hos netop denne målgruppe.  

Energidrikke er populære på TikTok 

Lige nu er interessen blandt børn og unge stor for at få fat i de farverige dåser fra PRIME. Selvom det lige nu er dem, alle taler om, tyder meget på, at PRIME blot er et eksempel på, hvor populære de opkvikkende drikke faktisk er i Danmark.  

PRIME markedsfører sig særligt på sociale medier, herunder TikTok. Det er primært børn og unge, der ser med, og statistikker viser, at det også er dem, som i stigende grad køber de opkvikkende drikke i Danmark.  

Der kan derfor opstå et sundhedsproblem, når børn og unge gennem TikTok fristes til at købe de farvestrålende energidrikke. 

Efterspørgslen er stor 

Martin Jensen ser videoerne på TikTok. Han kender til Logan Paul og KSI, de youtubere, der er udviklerne af PRIME, og beslutter sig for at købe nogle kasser hjem:  

“Jeg ville mest af alt selv prøve at smage PRIME, men der er stor efterspørgsel på dem, og der er en del af mine venner, der ønsker at købe, næste gang vi mødes.” 

Den store efterspørgsel kender lederen af Fødevarestyrelsens rejsehold, Michael Rosenmark, også til. Den 2. maj i år udsendte Fødevarestyrelsen en pressemeddelelse om, at salget af PRIME er ulovligt, og ifølge Michael Rosenmark har det siden da været sælgers marked:  
 
“På DBA var der flere hundrede, som havde PRIME til salg. Vi har regnet ud, at man på et tidspunkt kunne tjene 100.000 kroner, hvis man fik én palle PRIME hjem.” 

Video produceret af Ida Rasztar og Clara Bertram Hansen.

Det er dog svært helt præcist at vurdere, hvor meget PRIME der er blevet solgt i Danmark på nuværende tidspunkt. Ifølge Michael Rosenmark skyldes det et mørketal:

“Kombinationen af at det bliver ulovligt, og at det er prestigefyldt, gør, at der sker de samme ting, som der sker med andre ulovlige ting; man sørger for at have et fjernlager, så man ikke er for sårbar overfor store tab.”  

Rejseholdet arbejder aktivt på at få lukket ned for salget, både online og i de fysiske butikker. 

Børn og unge er storforbrugere 

Selvom det for Michael Rosenmark og resten af Fødevarestyrelsens rejsehold ikke er muligt at klarlægge salget af PRIME fuldstændigt, så er det ikke til at tage fejl af interessen for energidrikke.  

I en undersøgelse fra 2022 udarbejdet af Coop Analyse kan salget af energidrikke spores tilbage til 2010. Og på ti år er salget eksploderet. I 2021 blev der solgt fem gange så meget energidrik som i 2010.  

I 2010 købte danskerne i gennemsnit godt én liter energidrik om året. Det viser tal fra Euromonitor International fra 2022, som DTU Fødevareinstituttet fremlægger. I 2022 er vores gennemsnitsforbrug steget til ti liter om året. 

Samme rapport fra DTU Fødevareinstituttet viser, at det er børn og unge i alderen 10 til 19 år, som er storforbrugere af energidrikke: 

“I gennemsnit indtager 10-19-årige brugere energidrikke 5-6 gange om måneden,” lyder det fra DTU. Det er dobbelt så meget sammenlignet med de ældre aldersgrupper.  

Det er også børn og unge, som Michael Rosenmark og Fødevarestyrelsens rejsehold har mødt ude i kioskerne:  

“Dem, som kom ind for at købe det, var primært børn i 8-13-års alderen.” 

PRIME
PRIME kom på markedet i 2022 i USA og England. De producerer to typer læskedrikke:  

– PRIME Hydration 
– PRIME Energy 

PRIME Hydration indeholder ikke koffein, men et højt indhold af A-vitamin.  
Begge produkter er ulovlige at sælge i Danmark.  
Kilde: https://drinkprime.com/  

Det rækker ud over skærmens dimension 

De børn og unge, som Fødevarestyrelsens rejsehold møder ude i kioskerne, er den samme målgruppe, som er på TikTok. Det fortæller Mathias Larsen, som er psykolog og faglig konsulent hos Center for Digital Pædagogik: 

“Det blev kendt som en danse-app til at starte med, men det er meget tydeligt, at det er blevet til mere. Der er mange flere voksne og virksomheder, som også kommer på.” 

Han har speciale i digital trivsel og fortæller, at TikTok rækker langt ud over skærmens dimension:  

“TikTok er ikke bare den tid, du sidder og kigger på telefonen. Der er også alle de trends, der går hen og bliver en vigtig del af børnenes liv.” 

Når et produkt som PRIME hypes på TikTok og bliver en trend, påvirker det børnenes virkelige liv: 

“Man vil aldrig stå udenfor gruppen, og det kan man godt komme til at føle, hvis man ikke kan få den her superdyre flaske,” fortæller Mathias Larsen.  

Han kender, ligesom målgruppen på TikTok, særligt godt til den ene frontfigur hos PRIME, Logan Paul: 

“Jeg ved ikke, hvad det er, han kan, men det er også det, der er spændende ved digital børnekultur; at noget kan gå viralt. Det giver en form for kulturel status.”  
 

Mathias Larsen har en cand.psyk. med speciale i udviklingspsykologi, og specialiserer sig i børn og unges brug af TikTok. Foto: Ida Rasztar.

Det er Lisbeth Thorlacius enig i. Hun er lektor i visuel kommunikation ved RUC og beskæftiger sig med markedsføring på sociale medier, som mange virksomheder gør brug af: 

“Et af de helt overordnede virkemidler inden for markedsføring på sociale medier er brugen af influencere og kendisser.”  

Hun understreger vigtigheden i, at man ser produktet i brug. Det er PRIME et godt eksempel på. De har flere videoer, der viser Logan Paul, som står og bokser med den ene hånd, mens han tager en tår af en PRIME Energy med den anden. 

“Det blåstempler produkterne,” siger Lisbeth Thorlacius.  

Ifølge Lisbeth Thorlacius er det til stor gavn for PRIME, at frontfigurerne er youtubere: 

“De er opinion leaders. De har en fanskare, og youtubere er sjove at følge, fordi de laver god underholdning. Derfor er det en fantastisk platform for dem til at nå ud med deres eget produkt.”   

TikTok har vist sig at være en effektiv salgsstrategi for PRIME og god underholdning for børn og unge. Men der er en bagside af medaljen, når det kommer til den store interesse for de koffeinholdige drikke.   

Det kan blive en farlig vane 

Energidrikkene fra PRIME kan hurtigt blive dråben, der får bægeret til at flyde over. Det forklarer Lea Bredsdorff, toksikolog og seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet: 

“Børn får let for meget. Især når de får energidrikke med et højt koffeinindhold.” 

I et barns hverdag er der mange kilder til koffein. Det kan være alt fra chokolade til cola eller te, og det er der som sådan ikke noget i vejen med, siger Lea Bredsdorff. 

Koffeinen kan dog give bivirkninger hos børn og unge, hvis man indtager mere end 3 milligram pr. kilo, man vejer, som er det anbefalede maksimum. Bivirkningerne vil være forbipasserende, og kan være forhøjet blodtryk, hjertebanken, mavepine, kvalme, angst og søvnbesvær.  

KOFFEIN I PRIME
I Danmark er det lovligt at tilsætte op til 320 milligram koffein i 1 liter energidrik. 
I PRIME’s produkter er der op til 560 milligram i 1 liter energidrik. 
Til sammenligning er der i 1 liter Coca-Cola 90 milligram koffein.  

Et barn på 50 kilo må indtage 150 milligram koffein om dagen. Drikker barnet en dåse Coca-Cola har barnet indtaget ca. 30 milligram koffein. Drikker barnet den samme mængde PRIME, har barnet indtaget ca. 170 milligram koffein, og er så i risiko for at opleve bivirkninger. 
Kilde: Lea Bredsdorff og DTU Fødevareinstituttet

Der er også risiko for, at et for højt koffeinindtag over længere tid kan have konsekvenser, forklarer Lea Bredsdorff: 

“Hjernen bliver påvirket, så man får de her “feel good”-fornemmelser. Hvis man starter tidligt med noget, der er afhængighedsskabende, kan det øge ens risiko for at ende i noget andet, man kan blive mere afhængig af.” 

Det er dog ikke nødvendigvis de dyre dråber i dåsen, det handler om, fortæller Michael Rosenmark: 

“Med de her priser tror jeg, at det nok i højere grad handler om, at børn og unge skal have fat i en flaske, og så skal den hjem og stå på pokalhylden.” 

PRIME’s TikTok-konto har tre millioner følgere og op imod 26 millioner visninger på én af deres mange videoer. Foto: Clara Bertram Hansen.

Samtale i øjenhøjde er vejen frem 

For mange forældre kan det være svært at sætte sig ind i, hvorfor børn og unge vil have fingrene i PRIME. Mathias Larsen forklarer, at det faktisk ikke kræver det store af forældrene, bare fordi barnet interesserer sig for noget på TikTok: 

“Det kan sammenlignes med fodbold; det kan godt være, at du ikke kender off-site-reglerne, men du tager stadig med og ser kampen, hvis dit barn spiller. På samme måde behøver man ikke at være en ekspert på, hvad TikTok er.” 

Han lægger vægt på vigtigheden i, at man som forældre er nysgerrige og undersøgende på barnets digitale liv på en ikke-fordømmende måde:  

“Hvis de forstår, hvorfor den her dåse PRIME er så fed, så kan de bedre tage snakken med barnet.” 

Michael Rosenmark udtaler i den forbindelse, at det er vigtigt, at forældrene har øje for, hvad børnene – i denne sag – drikker:  

“Vi reagerer hurtigere, jo mere alvorligt det er. Her, hvor det var børn, der er målgruppen, har det helt sikkert været medvirkende til, at vi var hurtigere ude, end man ellers ville have været.” 

Formand for Sundhedsudvalget lover handling 

Markedet for energidrikke i Danmark ser kun ud til at bliver større i sammenhæng med den stigende popularitet. Henrik Dammand, kontorchef hos Fødevarestyrelsen, påpeger, at det er op til politikerne at beslutte, hvad fremtiden for energidrikkene bliver.  

Formanden for Sundhedsudvalget i Folketinget, Rasmus Lund-Nielsen, udtaler i den forbindelse:  

“Det er en problemstilling, jeg finder relevant at gøre noget ved. Vi kan se, at unge efterspørger mere og mere søvnmedicin. Det kunne godt bl.a. have noget med energidrikke at gøre. Så det er noget, jeg vil bringe op.” 

Interessen forbliver, men hvad med PRIME? 

De farverige dåser vil formentlig fortsætte med at florere på TikTok, men om PRIME bliver lovligt at sælge i Danmark er endnu uvist. PRIME’s popularitet skyldes i høj grad markedsføring, som er målrettet børn og unge på sociale medier, selvom de er i størst risiko for at opleve akutte og langvarige bivirkninger. Intet tyder dog på, at interessen for energidrikke vil falde foreløbig. 

Vi har kontaktet PRIME’s afdelinger både i USA og Storbritannien. De er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *